Kvalitetsforbedring

Positive fastleger

Illustrasjonsfoto: Getty Images

21 fastleger er intervjuet i fokusgrupper om holdninger til kvalitetsforbedring i allmennpraksis. Fastlegene hadde ulik alder, erfaring og geografisk tilhørighet. Forståelsen av begrepet kvalitetsforbedring var varierende og ikke helt på linje med hva man vanligvis regner som kvalitetsforbedringstiltak. For eksempel ble gode rutiner i hverdagen ofte nevnt som eksempel på et mulig mål for kvalitetsforbedring. Det var imidlertid en felles holdning at kvalitetsforbedringstiltak bør være nært knyttet til praksis, faglig relevante og tilstrekkelig små til å være overkommelige. Tilgjengeligheten av faglige fellesskap var en viktig motivasjonsfaktor for legene. Sykepleiernes og helsesekretærenes roller ble fremhevet som vesentlige for å kunne få til forbedring. Fastlegene var positive til kvalitetsforbedring, men var ikke særlig begeistret for å bli pålagt tiltak som ikke tok utgangspunkt i fastlegenes egne opplevde behov.